بیوگرافی

 ENGLISH

 

 

 

 

 

 

 

 

در اذهان مردم ایران و شاید دیگر کشورها، اصفهان با سنت‌هایش شناخته می شود. شهری با دو دوره پایتختی و هنرهای سنتی که بیشتر با دوره صفوی عجین شده است و مکتبی در هنرهای تجسمی و موسقی به نام خود دارد. اما در دوران معاصر نیز اصفهان هم‌چنان در عرصه هنرها حرفی برای گفتن دارد از موسیقی و تئاتر تا عرصه ی ادبیات داستانی و شعر. با رشد هنر سنتی و پیوند خوردنش به جریان هنر مدرن، آرام آرام بستری مناسب و نیازی قابل توجه  به وجود‌آمد  برای ظهور و پذیرش شاخه‌های نوین اعم از هنر زمینی و ویدئوآرت. در این مسیر، از نخستین هنرمندان ویدئوآرت اصفهان که به عضویت انجمن سینمای جوان اصفهان در آمدند و کار هنری خود را در این زمینه با دوربین‌های 16 و 8 میلیمتری آغاز کردند.
رسول معرک‌نژاد از  هنرمندان پیشتاز در عرصه ی ویدئوآرت ایران و به ویژه شهر اصفهان است. معرک‌نژاد متولد 1347(1968)، دانش آموخته نقاشی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. نقاشی را به صورت حرفه‌ای از سال 1368 آغاز کرد. وی علاوه بر نقاشی، شاعر و نویسنده و منتقد نیز هست. وی تا اکنون علاوه بر مقاله، چهار کتاب منتشر کرده است: مجموعه شعر ” دست در موهای آینه ” (1383)؛ “نگاره سایه‌ها” (تحلیل و بررسی آثار زنده یاد استاد ضیاءالدین امامی. 1386)؛ “زیبایی‌شناسی نقاشی کودکان” (1389)؛ و “اسطوره و هنر” (1393). معرک‌نژاد پس از گذراندن دوره‌ی دو ساله‌ی کارگردانی و فیلم‌سازیِ سینمای جوان، نخستین ویدئوآرت خود را به نام “آفرینش” به صورت ویدئوانیمیشن در سال 1373 (1994م.) خلق کرد که به وسیله سه حلقه فیلم 8 میلیمتری فیلمبرداری شده است و از آن زمان تاکنون ویدئوآرت جزء اصلی زندگی هنری او شده است.
وی معتقد است، هنرمند ویدیوآرتیست در عین حال که روشن‌اندیش و دگراندیش است، یک تکنیسین هم هست. بنابراین ترجیح می‌دهد که تمام ارکان دخیل در ساخت آثار ویدئویی‌اش از جمله تصویربرداری، تدوین، صداگذاری و موسیقی را به صورت انفرادی انجام دهد و معتقد است برای “هنرمند” شدن مجموع اندیشه و تکنیک هر دو لازم است. و به گونه‌ای تفکر جامع‌نگر هنرمندِ ویدئو برای او همواره جذاب بوده است که ی ویدئوآرت از موسیقی، نقاشی، ابزار سینما و غیره بهره می‌برد. برخی از آثار ویدئویی معرک‌نژاد عبارتند از: “سایه وار”، ” پس از ساخت :سه اپیزود”، “ترانسفر”، “گپ”،  ویدئومستند” خط آبی”( از اجرای علی میرزائی در بستر خشک زاینده رود) و  ویدئو- چیدمان- اجرا ی” اعوجاج زمان1 و 2″  که ارائه‌ای متفاوت از شیوه مرسوم پخش ویدیوآرت بوده است.
نگاه اسطوره‌ای معرک‌نژاد در تمامی آثارش حس می‌شود به ویژه حضور زن به عنوان اسطوره ی آفریننده در کارهایش به خصوص در اثر “پس از ساخت” به شکلی ملموس حس می‌شود. شیوه ارائه ویدئوهای او بیشتر در غالب ویدئو-چیدمان و ویدئو-اجرا هستند. آثار معرک‌نژاد علاوه بر برخی شهرهای ایران در کشورهای یونان، سوئد، فرانسه، کره جنوبی و آمریکا به نمایش درآمده اند.

رسول مُعَرک نژاد

متولد ۱۳۴۷ – اصفهان
کارشناسی ارشدنقاشی؛ ۱۳۸۰
پایان نامه کارشناسی ارشد
بیان تصویری اسطوره در نقاشی امروز ایران: دهه ۱۳۲۰ تا دهه۱۳۷۰ش.
– عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش اصفهان ( دی ماه ۱۳۹۰ تا مهرماه ۱۳۹۳- دوره های هفتم و هشتم)
– مشاوره هنری موزه هنرهای معاصر اصفهان
تدریس در دانشگاه (از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹)
– دانشگاه سوره. شیراز/ دانشگاه سوره. اصفهان / دانشگاه هنر ( پردیس سابق) / دانشگاه سپهر. اصفهان (مدیر گروه رشته نقاشی)/ دانشگاه بزرگمهر. اصفهان / دانشگاه سمیه. نجف اباد (مدیر گروه رشته نقاشی)/ دانشگاه فرهنگیان: شهید باهنر. شهید رجایی. حضرت زینب . اصفهان/ جهاد دانشگاهی. اصفهان

نمایشگاه انفرادی
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان، خردادماه. ۱۳۸۲
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان، اردیبهشت ماه. ۱۳۸۴
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان،اردیبهشت ماه. ویدئوآرت.۱۳۸۶
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان، ویدئوآرت، اردیبهشت ماه. ۱۳۹۰
– گالری آپادانا؛ اصفهان؛ ویدئوآرت(ویدئو پرفورمنس و چیدمان)، ۲۴ – ۲۷ دی ماه۱۳۹۱

نمایشگاه جمعی:

-International Association of Plastic Arts Italy  با همکاری یونسکو؛۱۳۹۵

– ویدئوآرت، کره جنوبی،(آب).Korean Nature Artist’ Association – YATOOT ۱۳۹۵

– سفرنامه ی اصفهان؛ رسول معرک نژاد، فرشته عالمشاه، مجید ازادمنش و مجتبی وطن خواهان؛ ویدئوآرت و ساندآرت؛ موزه هنرهای معاصر، اصفهان،اردیبهشتماه ۱۳۹۵

– گالری اکنون، ویدئو پرفورمنس و چیدمان، (کورییتورها: مونت آقابابان و سمیرا هاشمی)، اول خرداد ۱۳۹۴
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان،اسفندماه ۱۳۹۳
– پل خواجو، ویدئوآرت با موضوع” آب”، اصفهان، از اول تا دوازدهم فروردین ماه ۱۳۹۳
– موزه حمام علیقلی آقا، ویدئوآرت با موضوع” آب”، اصفهان، دی ماه ۱۳۹۲
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان،” من و دیگری”، ویدئو آرت؛دی ماه ۱۳۹۲٫
– خانه هنرمندان ایران، مروری بر یک دهه ویدئوآرت در ایران، تهران،دی ماه، ۱۳۹۲
– ویدئوآرت، کره جنوبی،(کورییتورها: فرشته عالمشاه و عاطفه خاص). ۱۳۹۲
– ۱۰۴ پنجره ( شعر و تصویرسازی : نمایشگردان ها مهران سیدی، عاطفه شفیعی‌راد، سمیه طوسی،نرگس محمدی). خانه هنرمندان ایران، تهران، ۱۳۹۲
– نمایشگاه استادان دانشگاه هنر، موزه هنرهای معاصر. ویدئوآرت.اصفهان. ۱۳۹۲
– گالری تکش: ” رفتار طراحانه” .ویدئوآرت. اصفهان. شهریور ماه۱۳۹۱
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان،(بی مرز ۲)،به تلاش پرسبوک به تلاش ندا درزی: ویدئو آرت؛اردیبهشت ماه ۱۳۹۰٫
– موزه هنرهای معاصر، اصفهان، ویدئو آرت؛اردیبهشت ماه ۱۳۸۹٫
-فستیوال ویدئوآرت آتن-یونان: ۲۰۱۰
– نمایشگاه ” هنر نبوی”؛ موزه هنرهای معاصر، اصفهان؛ بخش میهمان، دی ماه ۱۳۸۵٫
– فرهنگسرای بهمن، تهران.( انجمن هنرمندان نقاش اصفهان)؛۱۳۸۳
– سومین نمایشگاه سالیانه نقاشی هنرمندان اصفهان؛ بخش میهمان؛ موزه هنرهای معاصر، اصفهان، ۱۳۸۲ .
– ” گفتگوی تمدنها”؛ موزه هنرهای معاصر، اصفهان؛ ۱۳۷۹٫
– گالری کوثر؛ اصفهان،۱۳۷۷٫
-جشنواره هنری دانشجویان؛ اراک؛ ۱۳۷۲دریافت لوح تقدیر.
– سومین نمایشگاه دو سالانه نقاشی ایران؛ موزه هنرهای معاصر، تهران؛ ۱۳۷۴٫

تحقیق وپژوهش:
– بررسی برنامه های تلویزیونی آموزش نقاشی کودکان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران؛ تهران، ۱۳۸۲

مقاله های چاپ شده:

-” ویدئوآرت معاصر ایران”-مصاحبه فصلنامه چیدمان با رسول معرک نژاد، مینو ایرانپور و سمیرا هاشمی؛ فصلنامه چیدمان. سال سوم. شماره هشتم. زمستان ۱۳۹۳

– ” جایگاه تدوین در ویدئوآرت”؛ فصلنامه چیدمان. سال سوم. شماره هشتم. زمستان ۱۳۹۳

– “بررسی تطبیقی اسطوره آفرینش در کیش زروانی و اساطیر بومیان استرالیا”. زهرا بانکی زاد، رسول معرک نژاد، مهدی حسینی، زهره دوازده امامی؛ دو فصلمنامه علمی-پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، دانشگاه هنر اصفهان. سال چهارم. شماره هشتم. پاییز و زمستان ۱۳۹۴٫
– “نگاره سماع درویشان در آینه تصوف”؛ فصلنامه خیال،شماره‌های ۲۱و ۲۲؛ فرهنگستان هنر،تهران
– ” تعامل و تطابق شعر و نگارگری مکتب اصفهان از منظرآرایه های ادبی”. مقالات ادبی گردهمایی بین المللی مکتب اصفهان؛ ؛ ۱۳۸۷، فرهنگستان هنر. تهران
– “زن و گیاه در آثار استاد مهدی حسینی”؛ نقد آثاراستاد مهدی حسینی؛ فصلنامه هنر، شماره ۶۵؛تهران؛ پاییز ۱۳۸۴
– ” مینی مالیسم در هنرهای تجسمی- نقاشی”؛ فصلنامه علمی پژوهشی کارافن؛ سال اول، شماره اول، تهران؛ زمستان۱۳۸۲٫
-” چشم اندازی بر شعر کودکان و ظرفیتهای تربیتی شعر”؛ماهنامه تربیت؛ وزارت آموزش و پرورش؛ تهران؛ اردیبهشت ماه؛۱۳۸۰٫
– “نقاشی کودکان از آغاز تا نه سالگی”؛ ماهنامه تربیت؛ وزارت آموزش و پرورش؛ تهران؛ سه شماره: آذر، دی،بهمن‌ماه؛۱۳۷۹٫
– ” جنبش نوگرایی در نقاشی معاصر ایران)پیشگامان نقاشی نوگرا، دهه ۱۳۲۰ – ۱۳۴۰)”؛ فصلنامه علمی پژوهشی کارافن؛ سال سوم،شماره دوازدهم، تهران؛ پاییز ۱۳۸۵٫
– ” آغاز گرایش نقاشی ونقاشان ایران به نقاشی غرب؛ از مدرسه دارالفنون تا مدرسه صنایع مستظرفه؛فصلنامه علمی پژوهشی کارافن؛ سال اول، شماره چهارم، تهران؛ پاییز ۱۳۸۳٫

کتاب:

“نگاره های گرمابه”، موزه حمام علیقلی آقا، انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. ۱۳۹۴
” اسطوره و هنر”؛ انتشارات میردشتی،۱۳۹۳
” زیبایی‌شناسی نقاشی کودکان”؛نشر نوشته؛اصفهان ۱۳۸۹٫
” نگاره سایه ها”؛ نقدی بر آثار استادضیاء الدین امامی؛ نشر موزه هنرهای معاصر، اصفهان؛ ۱۳۸۵٫
”دست در موهای آینه”( مجموعه شعر)؛ انتشارات نقش مانا؛ اصفهان؛ ۱۳۸۳٫

سخنرانی :
” بینامتنیت و هنر” مرکز علمی معلمان. اصفهان. ۱۳۹۳
– ” تعامل و تطابق شعر و نگارگری مکتب اصفهان از منظر آرایه های ادبی”؛ ارائه مقاله در همایش بین المللی مکتب اصفهان؛ دانشگاه اصفهان؛ ۲۲ آذرماه ۱۳۸۵
– ” مینی مالیسم در هنرهای تجسمی”؛ حوزه هنری؛ اصفهان؛ دی ماه ۱۳۸۳٫
– “تصویر و شعر، شعر تصویری”؛ حوزه هنری؛ خانه هنرمندان؛ تیرماه ۱۳۸۰

داوری و هیات انتخاب:

داور بخش هنر جشنواره مسابقات نشریات دانش‌آموزی استان اصفهان. 1383

داور بخش هنر جشنواره مسابقات موسیقی(شعرها) استان اصفهان. 1383

داور جشنواره هنرهای تجسمی استان کهکیلویه و بویراحمد-یاسوج- ارشاد اسلامی. 1385

هیات انتخاب نمایشگاه معراج نبوی- موزه هنرهای معاصر اصفهان. 1385

داور همایش کشوری مهر مقدس- بخش گرافیک- دانشگاه تربیت معلم رجایی اصفهان. 1386

——–

کارگاه آموزشی یکروزه ویدئوآرت،با همکاری سایت ویدئوآرتیست و انجمن هنرمندان نقاش اصفهان. ۱۳۹۲

نظرات بسته شده است.